10. A diákszerelemről

A pápai buzdítás hangsúlyozza, hogy szülőknek, hitoktatóknak kötelessége beszélni a serdülőkkel a nemiség kérdéseiről (AL 203). Rövidség kedvéért most kérdéseket-válaszokat fogalmazunk meg a témában, amelyek fiatalokhoz szólnak, de felnőttekhez sem kevésbé.

Miért támad fel a szexuális igény tizenévesen, ha az csak 10–12 év múlva tud kielégülni?A serdülőkor a felnőtt én kialakulásának ideje. Ennek része a nemi érés. Amint a személyes éréshez évekre van szükség, hasonlóan a szexuális érésnek is. Csak éretten válunk alkalmassá egy életre szóló kapcsolatra, illetve így leszünk képesek arra is, hogy figyeljünk Isten hívására, vajon Ő házasságra hív-e, avagy arra, hogy papként, szerzetesként szolgáljuk őt és embertársainkat.

Lehet-e befolyásolni, hogy valaki ne váljon túl fiatalon szerelmessé? A kutatások és a tapasztalat igazolják: aki fiatalon több szexuális témájú könyvvel, beszélgetéssel filmmel, találkozik, annak jóval hamarabb következik be szexuális érése, és támadnak fel vágyai. Ez a szülők felelősségét is aláhúzza! Továbbá aki meghitt kapcsolatban él szüleivel, családjával, keresztény közösségével, az később kezd „külső” kapcsolatra vágyni. A korai szex kapcsolatok lényeges oka, ha valaki szeretet-hiányban szenved.

Ha berobban a szerelem, lehet azt fékezni?A szerelem olyan, mint a parázs. Ha nem tesznek fát rá, nem lobban fel a tűz. Szükség van a tudatos fékezésre, önfegyelemre, imára. – Míg a nagyobb fiatalok számára normális, ha ápolják másnemű társakkal a kapcsolatot, a serdülők bölcsebben teszik, ha nem találkoznak sűrűn azzal, aki vonzaná őket.

Tudjuk-e befolyásolni, kibe legyünk szerelmesek?A filmek olykor bemutatják, hogy egy serdülő álmodozik valakiről, és az egyszercsak szembe jön vele. Lehetséges álmaidnak megfelelően társat találni. De fontos, hogy fiatal korban ne a „menő divatot” követve álmodozz, hanem az emberi és keresztény értékeket keresd. Sok serdülő szobájának falai tele vannak színészek, sztársportolók képeivel. Keress igazi példaképeket: amilyen egy jó szülő, nagyszülő, vagy korunk nagy keresztényei!

Milyen gyümölcsei lesznek, ha a serdülő, a fiatal megtanul uralkodni a szexuális késztetéseken, és nem megy bele erotikus gondolatba, szóba, cselekedetbe, kapcsolatba? – Erősödik akarata, megtanul uralkodni ösztönein, s ez egész életére hatással lesz. Csak így képes felkészülni egy érett, életreszóló kapcsolatra, házasságra!

Édesanyám azt mondta, csak olyan fiúval barátkozzak, akit el tudnék képzelni házastársnak.A diákkori barátkozás gyakran csak azért kezdődik, mert valaki „menő” akar lenni. Egy érettebb fiatal viszont barátnak is olyat választ, akivel hasonlóképp látják a világot. A másik neműekkel való barátkozás is feltételezi, hogy legyenek közös értékeitek, céljaitok. Így megszokod, hogy kivel érdemes mélyebb kapcsolatot ápolnod.

Fontos, hogy akivel barátkozom, vallásos legyen?Ha fontos számodra a hit, bizonyára érzed, hogy segít ha olyan barátod van, aki hited titkait is érti, a hit gyakorlatait követi. – De megtörténik, hogy valaki barátságba kerül olyan nem hívővel, aki mély emberi értékeket keres. Ilyen esetben te, mint hívő, törekedj arra, hogy olyan példát mutass, amely által a hit értéki felé vonzhatod őt.

Ma sok fiú egy idő után kijelenti, csak akkor maradok veled, ha lefekszel velem. Mit tegyek, ha nem szeretném elveszíteni őt? – Ha igazán szeret, tiszteletben tartja meggyőződésedet. Ha egy fiú tapasztalja egy lány erejét a tisztaság terén, új módon kezdi tisztelni őt, és sok esetben eljut így Isten kereséséig és a vallásoságig. Aki viszont e téren nem tud elfogadni, azzal nem érdemes kapcsolatot építened, mert csak a testedet akarja. Mindenképp fontos, hogy egy mélyebb kapcsolatban te is felizzítsd a hitedet, erősítsd imáidat, a gyónásokat, áldozásokat. Tedd fel magadnak a kérdést: Annyira élő-e a hitem, hogy barátom észreveszi-e, hogy az mily fontos számomra?

Vajon a szülők, nagyszülők miként tudnak segíteni, hogy gyermekük jól járja végig a serdülőkor útját?– Elsősorban a szülők közötti kapcsolat hagy nyomot a gyermekben! Továbbá a személyes szeretet- és beszélgetések, valamint a párbeszédes neveléssel, amelyekről előző írásunkban szóltunk.