A pápai buzdítás hangsúlyozza, hogy szülőknek, hitoktatóknak kötelessége beszélni a serdülőkkel a nemiség kérdéseiről (AL 203). Rövidség kedvéért most kérdéseket-válaszokat fogalmazunk meg a témában, amelyek fiatalokhoz szólnak, de felnőttekhez sem kevésbé.
Miért támad fel a szexuális igény tizenévesen, ha az csak 10–12 év múlva tud kielégülni? – A serdülőkor a felnőtt én kialakulásának ideje. Ennek része a nemi érés. Amint a személyes éréshez évekre van szükség, hasonlóan a szexuális érésnek is. Csak éretten válunk alkalmassá egy életre szóló kapcsolatra, illetve így leszünk képesek arra is, hogy figyeljünk Isten hívására, vajon Ő házasságra hív-e, avagy arra, hogy papként, szerzetesként szolgáljuk őt és embertársainkat.
Lehet-e befolyásolni, hogy valaki ne váljon túl fiatalon szerelmessé? – A kutatások és a tapasztalat igazolják: aki fiatalon több szexuális témájú könyvvel, beszélgetéssel filmmel, találkozik, annak jóval hamarabb következik be szexuális érése, és támadnak fel vágyai. Ez a szülők felelősségét is aláhúzza! Továbbá aki meghitt kapcsolatban él szüleivel, családjával, keresztény közösségével, az később kezd „külső” kapcsolatra vágyni. A korai szex kapcsolatok lényeges oka, ha valaki szeretet-hiányban szenved.
Ha berobban a szerelem, lehet azt fékezni? – A szerelem olyan, mint a parázs. Ha nem tesznek fát rá, nem lobban fel a tűz. Szükség van a tudatos fékezésre, önfegyelemre, imára. – Míg a nagyobb fiatalok számára normális, ha ápolják másnemű társakkal a kapcsolatot, a serdülők bölcsebben teszik, ha nem találkoznak sűrűn azzal, aki vonzaná őket.
Tudjuk-e befolyásolni, kibe legyünk szerelmesek? – A filmek olykor bemutatják, hogy egy serdülő álmodozik valakiről, és az egyszercsak szembe jön vele. Lehetséges álmaidnak megfelelően társat találni. De fontos, hogy fiatal korban ne a „menő divatot” követve álmodozz, hanem az emberi és keresztény értékeket keresd. Sok serdülő szobájának falai tele vannak színészek, sztársportolók képeivel. Keress igazi példaképeket: amilyen egy jó szülő, nagyszülő, vagy korunk nagy keresztényei!
Milyen gyümölcsei lesznek, ha a serdülő, a fiatal megtanul uralkodni a szexuális késztetéseken, és nem megy bele erotikus gondolatba, szóba, cselekedetbe, kapcsolatba? – Erősödik akarata, megtanul uralkodni ösztönein, s ez egész életére hatással lesz. Csak így képes felkészülni egy érett, életreszóló kapcsolatra, házasságra!
Édesanyám azt mondta, csak olyan fiúval barátkozzak, akit el tudnék képzelni házastársnak. – A diákkori barátkozás gyakran csak azért kezdődik, mert valaki „menő” akar lenni. Egy érettebb fiatal viszont barátnak is olyat választ, akivel hasonlóképp látják a világot. A másik neműekkel való barátkozás is feltételezi, hogy legyenek közös értékeitek, céljaitok. Így megszokod, hogy kivel érdemes mélyebb kapcsolatot ápolnod.
Fontos, hogy akivel barátkozom, vallásos legyen?– Ha fontos számodra a hit, bizonyára érzed, hogy segít ha olyan barátod van, aki hited titkait is érti, a hit gyakorlatait követi. – De megtörténik, hogy valaki barátságba kerül olyan nem hívővel, aki mély emberi értékeket keres. Ilyen esetben te, mint hívő, törekedj arra, hogy olyan példát mutass, amely által a hit értéki felé vonzhatod őt.
Ma sok fiú egy idő után kijelenti, csak akkor maradok veled, ha lefekszel velem. Mit tegyek, ha nem szeretném elveszíteni őt? – Ha igazán szeret, tiszteletben tartja meggyőződésedet. Ha egy fiú tapasztalja egy lány erejét a tisztaság terén, új módon kezdi tisztelni őt, és sok esetben eljut így Isten kereséséig és a vallásoságig. Aki viszont e téren nem tud elfogadni, azzal nem érdemes kapcsolatot építened, mert csak a testedet akarja. Mindenképp fontos, hogy egy mélyebb kapcsolatban te is felizzítsd a hitedet, erősítsd imáidat, a gyónásokat, áldozásokat. Tedd fel magadnak a kérdést: Annyira élő-e a hitem, hogy barátom észreveszi-e, hogy az mily fontos számomra?
Vajon a szülők, nagyszülők miként tudnak segíteni, hogy gyermekük jól járja végig a serdülőkor útját?– Elsősorban a szülők közötti kapcsolat hagy nyomot a gyermekben! Továbbá a személyes szeretet- és beszélgetések, valamint a párbeszédes neveléssel, amelyekről előző írásunkban szóltunk.