I. A vértanúk bizonysága
Róma alatt több száz kilométeres alagútrendszer húzódik. A “katakombákban” sok ezer keresztény vértanú sírját találták meg az első századokból. Voltak köztük szegények és gazdagok, férfiak és nők, idősek és gyermekek. Meghaltak Krisztusért. – Keresztény vértanúk nyomai találhatók az egész Római Birodalomban, Júdeában, Kis-Ázsiában, Észak-Afrikában vagy Galliában egyaránt.
Kik a vértanúk? Tudjuk, Néró császár már 64-ben “hatalmas tömeg” keresztényt végeztetett ki. Az üldözések 300 éven át folytatódtak. Az oka: a keresztények nem hittek a császár istenségében, csak Jézuséban. Ezért felségsértéssel vádolták őket. – Különböző módszereket alkalmaztak kivégzésükre. Egyeseket keresztre feszítettek, másokat agyonnyilaztak vadállatokkal tépettek szét vagy elevenen megsütöttek. A bírók többnyire mindent elkövettek, hogy hitük megtagadására bírják őket. De ha fáradozásuk eredménytelen volt, nem kegyelmeztek: szoptatós anyákat, 13-14 éves fiúkat és lányokat is kivégeztek. És Jézusért nemcsak kortársai haltak vértanúhalált, hanem 2000 év óta sokan a világ minden részén.
Soha a történelem folyamán nem haltak meg oly sokan Jézusért, mint a XX. században – a hitleri, s még inkább A kommunista üldözések folyamán. Csupán a Szovjetunióban kb. 200.000 szerzetest öltek meg; és több-millió hívőt és papot a többi kommunista országban! Magyarországon voltak édesapák, papok, sőt16-22 éves fiatalok is, akik megmenthették volna magukat a börtöntől vagy a haláltól, ha megtagadják hitüket, de nem tették. A XXI. században keresztények további tömegei haltak meg hitükért, elsősorban az iszlám- vagy más keleti országokban. – Honnan merítették a vértanúk és a hívők milliói ezt a bizonyosságot?
II. Mit mond a történelem Jézusról?
1. Lehetséges, hogy a végtelen Isten emberré legyen?
A történelmi vizsgálat előtt tegyük fel a címben felvetett kérdést. – Az elméleti filozófia biztosan nemet mondana erre: a Végtelen Isten nem válhat véges emberré. Egyetlen vallás sem merte tanítani, hogy alapítója, prófétája Isten lett volna. – A keresztények viszont kezdettől vallották, hogy Jézusban Isten jött a földre, Isten szól hozzánk-, és vezet el egy új, isteni életre.
Ha megismered és megéled Jézus tanítását, látni, tapasztalni fogod, hogy Jézus egyedüli válaszokat ad az emberiség végtelenbe nyúló és megválaszolhatatlan kérdéseire. Olyan kérdésekre, amelyekre sem vallások sem filozófiák nem tudnak válaszolni.
A keresztények tehát így következtetnek: Ha Isten úgy teremtette az embert, hogy az anyagvilágban nem találhatja meg élete legemberibb kérdéseinek megoldását, akkor nem érthetetlen, hogy Isten maga emberi testet ölt Jézusban, és benne válaszol, az úttalanul kereső emberiségnek.
Jézusnak egyedülálló, isteni tanítását a következő fejezetekben fogjuk megismerni. Először azonban lássuk, mit mond a történelem Jézusról, és vajon igazolható-e, hogy őt már ismerősei és kortársai is bizonyossággal Istennek vallották.
2. Hogyan igazolja a történelem Jézus istenségét?
a) A történetírók írnak Jézusról
Néhány évtizede a kommunista országokban még azt tanították az iskolákban, hogy Jézus nem is élt. Ma ilyet nem tanít egy szakember. Hiszen Jézusról nemcsak az evangélisták és a korabeli keresztény írók adnak hírt, hanem a nem keresztények is: pl. a római Tacitus, Plinius, Suetonius és a zsidó Josephus Flavius. Többször megemlékezik róla a korabeli zsidó vallásos irodalom, a rabbinikus irodalom is.
A Jézus utáni évtizedek zsidó rabbinikus írásai tiltják a zsidóknak, hogy Jézus nevében gyógyíttassák magukat. Ezek az írások ékes bizonyítékai, hogy Jézus természetfeletti erejű gyógyításai közismertek voltak.
b) Jézus istenségéről kortársai vérükkel tanúskodtak
– A történelem arról beszél, hogy Jézus közvetlen ismerősei és kortársai közül sokan készek voltak életüket adni az evangéliumokban összefoglalt hitükért. Neró császár Rómában már Krisztus után 64-ben sok keresztényt öletett meg azért, mert nem voltak hajlandók istenként tisztelni a császárt, illetve azt állították, hogy nekik csak egy Istenük van: Jézus. Ha az apostolok, illetve Jézus ismerősei és kortársai vérüket ontották hitükért, ez tanúsítja, hogy ők minden kétséget kizáróan megbizonyosodtak erről. Ha Jézus nem igazolta volna számukra istenségét, akkor ezt ismerősökkel és kortársakkal nem lehetett volna elhitetni, és nem haltak volna meg érte. (Az igazságért is ritkán áldozza fel valaki az életét, nemhogy egy hazugságért!)
Ellenvetés: Nemcsak Krisztusnak, hanem más tanoknak is voltak vértanúi. – Ez igaz. De ők általában nem egy konkrét, ismert személyért haltak meg, hanem egy tanért, vagy esetleg egy régmúltban élt legendás alakért. Az első század keresztény vértanúi viszont egy történeti személyért adták életüket: azért, hogy, Jézus, akit ők ismertek, akinek kortársai voltak, valóban Isten volt. Haláluk tehát bizonyítja, hogy látták a Jézus istenségét igazoló tetteket és csodákat.
3. Hogyan igazolja a történelem az evangéliumok hitelességét?
“Népszerűsítő” írásokban, filmekben ismételten elhangzik a kereszténységet támadó kijelentés, hogy a Jézusról szóló beszámolók (az evangéliumok), illetve az Újszövetségi Szentírás könyvei csak Jézus halála után, a III-IV. században íródtak, a mai formában. E vád szerint: Jézus élt ugyan, de csupán kiváló ember volt. Istenné csak követői tették őt, az évszázados legendaképződés során. A mai szentírás tehát a III-IV. századra kialakult írások gyűjteménye.
2004-ben jelent meg magyarul is Dan Brown: Da Vinci-Kód című regénye, mely világszerte néhány éven át a sikerlisták élén állt. Előtte és utána több hasonló könyv és film jelent már meg. Alap-tézisük, hogy Jézus istenségében senki nem hitt Jézus korában. Az a hit, amit a mai kereszténység hirdet, csak Krisztus után a 4. században alakult ki.
Egy kereszténynek, és a hittel ismerkedőnek le kell vonnia a mondottakból két következtetést: 1) Hogy a világban sok hamis állítás jelenik meg a vallásról, a kereszténységről; 2) illetve, hogy jól meg kell ismernünk a kereszténységgel kapcsolatos igazságokat (pl. a most következőket), saját magunk tisztánlátása miatt is, és azért is, mert felelősek vagyunk kereső embertársaink felvilágosításáért.
A hamis állításokkal szemben tudnunk kell, hogy régóta beigazolódott, hogy az Újszövetségi Szentírást az I. században megírták, és Jézust a keresztények már az I. században is Istennek vallották. Mi bizonyítja ezt?
a) A régészet igazolja, hogy a Szentírás a II. század közepén már elterjedt az egész Római Birodalomban: Egyiptomtól Rómáig és Kis-Ázsiától Galliáig. Tehát akkor jóval előbb kellett íródnia.
Az evangéliumok idézeteit, gondolatait megtaláljuk az I. század végi-, II. századi keresztény íróiknál. – E kor írásai oly sokszor idézik a Szentírást, hogy a bennük található idézetekből lényegileg az egész Újszövetséget össze lehetne állítani. (Magyarul is olvashatod: az Ókeresztény írók c. köteteket Szent István Társulat kiadásában).
b) Az ásatások folytán előkerült leletek bizonyítják, hogy az evangéliumokat olyan emberek írták, akik Jézusnak kortársai voltak, és pontosan ismerték Zsidóországot. Előkerült sok olyan helyiség és épület, amelyekről az evangélisták írnak. Például Mária háza Názáretben, Jézus születésének barlangja Betlehemben (Jn 5,2k), a Jézus-korabeli Kafarnaum, a Golgota sziklája és Jézus sírja. Az ásatások kiderítették, hogy Jézus életének e szent helyein már az I. században istenként tisztelték Őt.
Feltárták azokat a pogány-kori templomokat is, amelyeket Hadrianus császár építtetett 135 körül az említett helyekre, azzal a céllal, hogy így megszüntesse ott a keresztény tiszteletet. És éppen ezek a pogány építmények őrizték meg e helyek maradványait az utókor számára, és igazolják, hogy Jézus életének e központi helyein már 135-ben vallásos hittel tisztelték Jézust. Nagy Konstantin császár, illetve édesanyja Szent Ilona 325-ben, a Hadrianus által épített pogány templomok alatt kiásta a keresztény templomok maradványait, és azok fölé épített templomokat Betlehemben, Názáretben, Jeruzsálemben, Jézus életének szent helyein.
Aki ma elmegy a Szentföldre, megtekintheti az említett szent helyek alatt a Nagy Konstantinig vagy Hadriánuszig visszamenő épület-maradványokat, amelyeket feltártak, illetve amelyeket beépítettek a mai templomokba. Különösen látványos pl. a mai názáreti templom, amelyben a legszembeötlőbben láthatóak a történeti rétegek, visszamenően egészen Jézus koráig. A templom legalsó rétegében láthatjuk a barlang-házat, amelyben már az 1. században az angyali üdvözletet, az Ige megtestesülésének helyét tisztelték. A jeruzsálemi Feltámadás (vagy Szent Sír) templomban ugyancsak látható a sír (illetve maradványai), amelyben Jézus feküdt; a templom alatt láthatóak a történeti rétegek; néhány oszlopról pedig a régészet megállapította, hogy ezek a Hadrianus-kori épület oszlopai voltak, amelyeket Nagy Konstantin anyja beépíttetett az új szentélybe.
– A korai kereszténység hitét az evangéliumokon és a korabeli írásokon kívül tanúsítják a katakombákban található – II-III. századi – feliratok és festmények is, amelyek Jézus életét és hitünk titkait ábrázolják.
III. Légy az Igazság tanúja
A kereszténység történetének példás alakjai a vértanúk, akik életüket adták az általuk megismert Igazságért. Fel kell tenned a kérdést magadnak: Tanúja vagyok-e az általam megismert hitnek, vagy keresésemnek?
A tanúságtétel első formája, és feltétele hogy a szeretet kapcsolata alakuljon ki azzal, akivel beszélünk. De ahol a szeretet légköre megszületett, ott – a helyzettől függően – kötelesség szólni a hitben megismert igazságokról, ha valaki érdeklődik azok iránt.
Feladat: a) Tanuld meg jól a fejezetünkben leírottakat; hogy adott esetben tudj beszélni e témáról. (Hogy hogyan beszéljünk a nem hívőkkel a hitről, arról szóltunk a 3. f. Tudod-e? pontjában.) – b) Törekedj minden nap a szeretet egy-egy tettével közvetíteni Jézus szeretetét. – Beszélni általában akkor kezdünk, ha felfedeztük valakiben, hogy érdeklődik a hit iránt.
Olvass el egy Jézussal vagy az ő korával foglalkozó könyvet! Egyik leghíresebb H. Sienkiewitz Nobel-díjas műve: Quo Vadis (Sokszor kiadták), F. Wisemann: Fabiola (Ecclesia); L. Wallace: Ben Hur (SZIT); L. C. Douglas: És köntösömre sorsot vetettek (Ref. Sajtó oszt.); M. Waltari: Az ország titka (Európa Kiadó), vagy a kommunista üldözés történetéről és vértanúiról (Vö. Tomka F.: Halálra szántak, mégis élünk – egyházüldözés 1945–1990. Bp. 2006.)
Összefoglalás
Igazolható-e, hogy Jézus élt?
Jézus élt. Hiszen a korabeli történelmi források írnak róla. Nemcsak az evangéliumok és a keresztény írók, hanem a zsidó és római történetírók is. Pl. Tacitus, Plinius, Suetonius, Josephus Flavius és a rabbinikus irodalom.
Mit mond a történelem Jézus istenségéről?
a) A történelem elmondja, hogy Jézus apostolai, és kortársai közül sokan, már 64-ben Néró császár alatt, vérük ontásával tanúsították, hogy látták Jézus csodáit és hisznek istenségében. Hazugságért vagy kétes eseményért senki sem ontja vérét szörnyű kínok között.
b) Azt, hogy a keresztények már az I. században is Istennek vallották Jézust, igazolják az ásatások is: Életének szent helyein már az I. században templomokat építettek; ezek nyomai a mai templomok alatt megtalálhatóak. – Utánuk Hadriánusz császár 135-ben pogány templomokat épített a szentföldi Jézus-szentélyekre. Ezek maradványai is igazolják az utókor számára, hogy 135-ben már istenként tisztelték Jézust.
Mi igazolja, hogy az Újszövetségi Szentírást az I. században írták, és nem a „mítoszfejlődés” eredménye? – A régészet igazolja, hogy az újszövetségi Szentírást az I. században megírták: a) a Szentírást az I. század végi és II. századi keresztény írók oly bőséggel idézik, hogy idézeteikből, a teljes Újszövetségi Szentírás összeállítható, b) több szentírási töredék maradt fenn a 2. századból. – Tehát Jézus „istenségét” nem a IV. században „találták ki” (amint több film, regény beállítja).
* * *
Milyen ember volt Jézus?
(Olvasmány)
1. Jézus emberi egyénisége – Benne egységbe olvadnak a legellentétesebb emberi érzelmek és értékek: Istenbe mélyedt ember – aki mégis két lábbal a földön áll. Páratlan szónok – de egyedülálló módon tud hallgatni (Mt 27,13; Lk 23,10). Szelídségében is tud határozott és kemény lenni. Erő és biztonság sugárzik belőle, de együtt tud érezni a gyengékkel. A legmagasabb erkölcsi mércéket állítja – de megértő a bűnösökkel. – Sem az íróknak, sem a népköltészetnek, de a mítoszoknak sem jutott eszükbe, hogy egy ilyen istenien kiegyensúlyozott alakot megrajzoljanak. Ilyen alakot nem lehet kitalálni. – Amíg a legendák vagy a vallásos mesék színesen ecsetelik hőseik hihetetlen csodatetteit, addig az evangéliumok oly szűkszavú egyszerűséggel írnak Jézus személyéről és csodáiról, hogy a tárgyilagos olvasónak az a benyomása: ez igaz, ez nem kitalálás. (Nem egy Szentírás-olvasó tért meg, amikor ezt felfedezte.)
2. Jézus istenfiúi alakja – Jézus harmonikus emberi egyéniségéhez valamiképpen természetszerűen tartoznak hozzá isteni vonásai. – Jézus kezdettől vallja, hogy Ő Isten Fia, Ő a várva várt Messiás (vö. Mk 8,27; 14,61; Jn 5,17 k; 10,30 stb.). Hirdeti, hogy “én vagyok a világ világossága” (Jn 8,12), az “út, igazság és az élet” (Jn 14,6), hogy Istenhez “senki sem juthat el, csak általam” (Jn 14,5). Megkívánja, hogy tanítványai ennek megfelelő következetességgel helyezzék mindenek elé az Ő követését. Magas követelményeihez azonban isteni támogatást is ígér: “Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik fáradtak és megterheltek vagytok, s én felüdítlek titeket.” (Mt 11,28) “ „Aki elhagyja érettem otthonát, testvéreit, nővéreit, apját, anyját, feleségét, gyermekeit vagy a földjét, százannyit kap, s az örök élet lesz az öröksége.” (Mt 19,29)
Krisztus istenségének bizonyítéka: tanításának isteni ereje (vö. 12. és következő fejezetek). Aki pedig megsejtette Jézus tanításának újdonságát és mondanivalóját, az valamiképp megérti csodáit is. Életének elválaszthatatlan részei. Aki tehát Jézus alakját szemléli – amint az evangéliumokból kibontakozik – meglepődve látja, hogy emberségének egységébe beletartoznak isteni tettei is. Újra csak azt kell mondania: alakját nem lehetett kitalálni.